Akredytacja Erasmusa: Wizyta uczniów VI LO w Agrupamento de Escolas de Parede w Portugalii (1 - 8 czerwca 2025 roku)

Opublikowano: 2025-06-15 18:18, Numer artykułu: 99967 , Autor: M.Pawlak

W dniach od 1 do 8 czerwca grupa dziewięciu uczniów VI Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy wzięła udział w mobilności grupowej w portugalskim Parede. Wyjazd odbywał się w ramach rewizyty, będącej częścią realizowanego projektu Erasmus+, a naszymi gospodarzami była szkoła partnerska Agrupamento de Escolas de Parede. Przez tydzień uczestniczyliśmy w bogatym programie edukacyjnym i kulturalnym, poznając zarówno lokalną historię, jak i codzienne życie portugalskich rodzin. Każdy dzień przynosił nam nowe doświadczenia, ciekawe wyzwania i niezapomniane wrażenia. Oto relacje uczniów:

 

Niedziela, 1 czerwca

 

Michał: Wymianę do Portugalii rozpoczęliśmy już w nocy z soboty na niedzielę. Po północy zebraliśmy się przed szkołą i wyruszyliśmy na lotnisko im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Stamtąd udaliśmy się samolotem holenderskich linii lotniczych KLM do Amsterdamu, gdzie po krótkiej przesiadce kontynuowaliśmy podróż do Lizbony. W stolicy Portugalii wylądowaliśmy przed południem, a zatem mieliśmy jeszcze dużo czasu na poznanie rodzin goszczących i wspólnych aktywności.

 

Pełnoletni uczniowie i nauczyciele udali się do Ambasady RP w Lizbonie, aby wziąć udział w wyborach prezydenckich. Następnie, rodziny goszczące pokazały nam część swojego regionu, niektórzy zwiedzili Lizbonę, inni Cascais, Fatimę, czy nadmorskie miasteczka po drodze. Dzień ten, pomimo swojej długości, zdecydowanie można zaliczyć do udanych oraz pełnych wrażeń.

 

Poniedziałek, 2 czerwca

 

Weronika: Pierwszy dzień naszej portugalskiej przygody rozpoczęliśmy od wizyty w szkole goszczącej, która znajduje się w Parede. Przywitał nas sam dyrektor i po krótkim wstępie koordynatorów nauczyciele wychowania fizycznego zapoznali nas z tradycyjnymi grami. Niektóre z nich już znaliśmy, takie jak bierki czy kółko i krzyżyk, ale poznaliśmy także zupełnie nowe dla nas rozrywki m. in. jogo do pião. Nasi portugalscy przyjaciele nauczyli nas też dwóch popularnych u nich tańców.

 

Następnie w przerwie po obiedzie udaliśmy się autobusem na plażę, aby przywitać się z oceanem. Po powrocie przygotowaliśmy w parach krótkie prezentacje dotyczące historii wcześniej poznanych gier oraz tańców.

 

Po południu udaliśmy się grupowo pociągiem do Lizbony, gdzie zjedliśmy portugalski przysmak - pastel de Belem! Zobaczyliśmy ogromny Pomnik Odkrywców, usytuowany tuż obok rzeki przepływającej przez stolicę - Tag. Wracając przeżyliśmy małą przygodę, ponieważ pociąg zepsuł się dwie stacje przed naszą! Ostatecznie wszyscy dotarli bezpiecznie do domów! Był to dzień pełen przygód!

 

Wtorek, 3 czerwca

 

Adam: Dzień rozpoczęliśmy o 8.30 wyjazdem z dworca w Parede do Cascais. Udaliśmy się na spacer wokół m.in. plaży, aby finalnie rozpocząć zwiedzanie Muzeum Morza.

Tam dowiedzieliśmy się wiele o przeszłości Cascais oraz o ochronie życia morskiego w regionie Lizbony. Ta okazja pomogła zarówno lokalnym uczniom, jak i odwiedzającym poszerzyć horyzonty poprzez naukę o elementach naszego środowiska oraz przedstawicielach fauny.

 

Następnie, po krótkiej przerwie, wybraliśmy się do kolejnego miejsca, muzeum hrabiów Castro Guimarães. Podczas wizyty odbyliśmy historyczną podróż, która przeniosła nas do czasów osadnictwa Irlandczyków w tym miejscu. Ta atrakcja nie tylko nauczyła nas nowych rzeczy, ale również ukazała bogate dziedzictwo regionu Lizbony.

Kolejną aktywnością był wspólny piknik w pięknym parku Parque Marechal Carmona, w którym nie brakowało różnorodnych zwierząt, chociażby żółwi czy kogutów.

 

Następnie dotarliśmy na sam kraniec kontynentalnej Europy po stronie zachodniej. Portugalia dzierży również tytuł najbardziej wysuniętego na zachód punktu niekontynentalnej Europy, dzięki pięknym wyspom Azory. Cabo da Roca niewątpliwie zachwyciło nas wszystkich zapierającymi dech w piersiach widokami i niezwykłym pięknem.

 

 

Środa, 4 czerwca

 

Tosia: Dzień rozpoczęliśmy od pracy w grupach nad ulotkami i infografikami dotyczącymi miejsc, które odwiedziliśmy poprzedniego dnia. Była to dobra okazja do podsumowania zdobytej wiedzy i wspólnego dzielenia się wrażeniami.

 

Następnie uczestniczyliśmy w wykładzie dr Moniki Albuquerque zatytułowanym „Portugal is Sea”, który przybliżył nam morską tożsamość Portugalii oraz jej silne związki z oceanem.

 

Po lunchu udaliśmy się na plażę Avencas, gdzie prowadziliśmy obserwacje i badania życia morskiego w strefie pływów. Z bliska poznawaliśmy różnorodne organizmy morskie i ich środowisko, co pozwoliło nam lepiej zrozumieć funkcjonowanie tego unikalnego ekosystemu.

 

Po zakończeniu zajęć badawczych zastaliśmy całą grupą na plażę, gdzie spędziliśmy wspólnie miłe, relaksujące popołudnie.

 

Czwartek  5 czerwca

 

Zosia: Czwartek rozpoczęliśmy od wyjazdu busem do Mafry. Na początek udaliśmy się do ogrodów przyklasztornych oraz lokalnej kawiarni, żeby spróbować tamtejszego przysmaku - fradinho.

 

Następnie zwiedzaliśmy barokowy kompleks pałacowo-klasztorny, czyli portugalski Wersal. Widzieliśmy między innymi niesamowitą bibliotekę mieszczącą ponad 30 tysięcy książek oraz grupę rekonstrukcyjną przebraną za mnichów i kobiety w przepięknych strojach.

 

Po zwiedzaniu pojechaliśmy do Sintry, gdzie mieliśmy chwilę na zakup pamiątek oraz zobaczenie miasteczka. Następnie udaliśmy się malowniczą drogą na wzgórze z pałacem Monserrate. Tam zwiedzaliśmy piękne ogrody pełne palm i innych niesamowitych roślin oraz sam pałac.

 

Niektórzy z nas wieczorem udali się na koncert portugalskiego piosenkarza Quim Barreiros na festynie w Oeiras.

 

Piątek, 6 czerwca.

 

Zuzia: Ten dzień rozpoczęliśmy o 8:15 od pracy na komputerach w sali lekcyjnej. W parach z goszczącymi nas Portugalczykami mieliśmy za zadanie stworzyć infografikę dotyczącą życia morskiego na podstawie wczorajszych obserwacji. Używając zrobionych przez nas zdjęć, musieliśmy napisać, które z gatunków udało nam się rozpoznać.

 

Następnym zadaniem było zaprojektowanie grafiki zachęcającej do odwiedzenia Portugalii, również używając własnych zdjęć.

 

Po tym luźnym poranku mieliśmy wolne popołudnie, więc grupa z Portugalii zabrała nas wszystkich do restauracji specjalizującej się w typowo regionalnym daniu Prego no prato, czyli steku w sosie na bazie masła i czosnku, podanego z jajkiem, frytkami oraz ryżem. Po lunchu udaliśmy się wspólnie na plażę, na której spędziliśmy resztę popołudnia.

 

O godzinie 17 nadszedł czas na uroczyste zakończenie wymiany w auli szkoły w Parede, gdzie wszyscy uczniowie, którzy mieli kiedykolwiek styczność z projektem Erasmus+, przedstawili swoje prezentacje na temat wyjazdów.

 

Po skończonym apelu i otrzymaniu przez każdego z nas dyplomu za uczestnictwo w wymianie, koncert zagrał szkolny zespół. Oprócz klasyków w języku angielskim mogliśmy usłyszeć kilka portugalskich, jak i brazylijskich piosenek na żywo.

 

Po koncercie poszliśmy do jadalni, gdzie czekały na nas tradycyjne portugalskie dania i desery przygotowane przez rodziny goszczące i uczniów szkoły. Wspólnie zasiadając do stołu, mieliśmy okazję posmakować najróżniejszych potraw - wszystkie były przepyszne. Około godziny 22:00 kończyła się cała uroczystość i każdy wrócił do swojego domu, by przygotować się na sobotnią wycieczkę.

 

Sobota 6 czerwca

 

Paweł: Dzień rozpocząłem w lesie, gdzieś między Mafrą a Ericeirą, ponieważ byłem na nocnej wyprawie ze skautami — mój host był jednym z nich i zabrał mnie ze sobą. Wyruszyliśmy dnia poprzedniego około godziny 23. Podzielono nas na drużyny, zawiązano nam opaski na oczach i zabrano telefony, abyśmy nie wiedzieli, gdzie jesteśmy, po czym wywieziono nas w nieznane miejsce obok cmentarza.

 

Moja drużyna składała się z Amerykanina, Portugalczyka, Ukraińca i Polaka. Do dyspozycji mieliśmy tylko mapę i kompas, a naszym zadaniem było dotarcie do wskazanego punktu. Najciekawsza była druga z pięciu części podróży. Mieliśmy do wyboru dwie trasy: jedną wzdłuż drogi szybkiego ruchu, a drugą, nieoznaczoną na mapie, biegnącą wzdłuż rzeki. Wybraliśmy tę drugą, ponieważ wydawała się bardziej interesująca, i rzeczywiście taka była. Strome zejścia, zarośnięte ścieżki i przeprawa przez rzekę — ogólnie bardzo fajna przygoda. Widok bambusowego lasu pochylającego się nad przejściem, oświetlanego przez małe świetliki, był niesamowity.

 

Przy punktach, do których zmierzaliśmy, musieliśmy czasem wykonać zadania, takie jak np. rozpalenie ognia za pomocą baterii i folii aluminiowej.Takich punktów było pięć. Ostatni znajdował się na plaży w Ericeirze, jednym z najpopularniejszych miejsc do surfowania.

Na miejscu czekaliśmy na trzy pozostałe grupy i na śniadanie. Ostatecznie wracałem do Parede około godziny 7.

Tego dnia w planie była wystawa Pixara, na którą pojechaliśmy pociągiem ze stacji w Parede, a następnie metrem. Wystawa była świetna — dowiedzieliśmy się wiele o animacjach oraz fizyce, która za nimi stoi, dzięki interaktywnym doświadczeniom.

 

Po wystawie poszliśmy na lunch do McDonalda (mają tam zupy i Chicken Big Maca). Następnie pojechaliśmy do centrum Lizbony. Po krótkim spacerze malowniczymi uliczkami przejechaliśmy się zabytkowym tramwajem. Przejazd ten był wyjątkowy — ludzie na ulicy robili zdjęcia tramwajowi, w którym siedzieliśmy, często machali do nas, a niektórzy nawet zbijali pionę. Na koniec wróciliśmy do Parede, a część osób poszła jeszcze na festiwal.

Na zakończenie chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkim organizatorom wyjazdu po stronie portugalskiej, dyrekcji, nauczycielom, rodzinom goszczącym oraz uczniom Agrupamento de Escolas de Parede za niezwykle ciepłe przyjęcie, doskonałą organizację i stworzenie wspaniałej atmosfery przez cały pobyt. Dzięki Waszemu zaangażowaniu i gościnności mieliśmy okazję nie tylko poszerzyć naszą wiedzę i umiejętności językowe, ale również nawiązać nowe przyjaźnie i poznać kulturę Portugalii od środka. To był tydzień pełen wartościowych doświadczeń, który na długo pozostanie w naszej pamięci!

Gostaríamos de agradecer sinceramente a todos os organizadores da visita em Portugal — à direção da escola, aos professores, às famílias de acolhimento e aos alunos do Agrupamento de Escolas de Parede — pela receção extremamente calorosa, excelente organização e maravilhosa atmosfera durante toda a nossa estadia.

Graças ao vosso empenho e hospitalidade, tivemos a oportunidade não só de alargar os nossos conhecimentos e competências linguísticas, mas também de criar novas amizades e de viver de perto a cultura portuguesa.

Foi uma semana cheia de experiências valiosas que guardaremos na memória por muito tempo!

 

Erasmus Accreditation: VI LO Students Visiting Agrupamento de Escolas de Parede, Portugal (June 1–8, 2025)

From June 1st to 8th, a group of nine students from VI Liceum Ogólnokształcące in Bydgoszcz took part in a group mobility event in Parede, Portugal. The trip was a return visit, as part of an ongoing Erasmus+ project, with Agrupamento de Escolas de Parede as our host school. Throughout the week, we participated in a rich educational and cultural program, exploring local history and experiencing the daily life of Portuguese families. Each day brought us new experiences, interesting challenges, and unforgettable memories. Here are the students’ reports:

Sunday, June 1st

Michał:
 Our journey to Portugal began during the night from Saturday to Sunday. After midnight, we gathered in front of our school and set off for Gdańsk Lech Wałęsa Airport. From there, we flew with KLM, the Dutch airline, to Amsterdam, where after a short layover we continued our trip to Lisbon. We landed in the Portuguese capital in the morning, so we still had plenty of time to meet our host families and participate in joint activities.

Adult students and teachers went to the Polish Embassy in Lisbon to take part in the presidential elections. Afterwards, the host families showed us parts of their region — some visited Lisbon, others went to Cascais, Fátima, or some of the coastal towns along the way. Despite being a long day, it was definitely full of great experiences.

Monday, June 2nd

Weronika:
 We started our first full day in Portugal with a visit to the host school located in Parede. We were welcomed by the school’s principal, and after a short introduction from the coordinators, PE teachers introduced us to traditional games. Some of them we already knew, like pick-up sticks or tic-tac-toe, but we also discovered completely new games such as jogo do pião. Our Portuguese friends also taught us two of their traditional dances.

Later, during the lunch break, we went by bus to the beach to greet the ocean for the first time. After returning, we worked in pairs to prepare short presentations about the history of the games and dances we had just learned.

In the afternoon, we took a group train trip to Lisbon, where we tasted the famous Portuguese delicacy — pastel de Belém! We also saw the enormous Monument of the Discoveries located right by the Tagus River. On the way back, we had a little adventure as the train broke down two stations before ours! Fortunately, everyone made it home safely. It was a day full of excitement!

Tuesday, June 3rd

Adam:
 Our day began at 8:30 with a trip from Parede station to Cascais. We went for a walk along the beach, and eventually started visiting the Sea Museum.

There, we learned a lot about the history of Cascais and about marine life protection in the Lisbon region. This experience allowed both local students and us visitors to broaden our horizons, learning about environmental elements and regional fauna.

After a short break, we continued to the Counts of Castro Guimarães Museum. During this visit, we took a historical journey back to the times of Irish settlers in this area. This attraction not only taught us new facts but also revealed the rich heritage of the Lisbon region.

Next, we enjoyed a joint picnic in the beautiful Parque Marechal Carmona, where we could observe a variety of animals, including turtles and roosters.

After that, we traveled to the westernmost tip of continental Europe. Portugal also holds the title of the westernmost non-continental point of Europe thanks to the beautiful Azores islands. Cabo da Roca absolutely amazed us with its breathtaking views and incredible natural beauty.

Wednesday, June 4th

Tosia:
 We started the day working in groups to create leaflets and infographics about the places we had visited the previous day. This was a great opportunity to review what we had learned and to share our impressions.

Next, we attended a lecture by Dr. Monika Albuquerque entitled Portugal is Sea, which introduced us to Portugal’s maritime identity and strong connection to the ocean.

After lunch, we went to Avencas Beach, where we observed and studied marine life in the tidal zone. We examined various marine organisms and their habitat up close, which helped us better understand how this unique ecosystem functions.

After finishing our fieldwork, we stayed on the beach as a group, spending a pleasant and relaxing afternoon together.

Thursday, June 5th

Zosia:
 Thursday began with a bus trip to Mafra. First, we visited the monastery gardens and a local café to try the regional delicacy fradinho.

We then toured the baroque palace-monastery complex, often called the Portuguese Versailles. Among other things, we saw the stunning library housing over 30,000 books, as well as a historical reenactment group dressed as monks and women in beautiful costumes.

After the tour, we traveled to Sintra, where we had some free time to buy souvenirs and explore the town. Afterwards, we took a scenic route up the hill to Monserrate Palace. There, we admired beautiful gardens full of palm trees and other exotic plants, as well as the palace itself.

In the evening, some of us attended a concert by Portuguese singer Quim Barreiros at a festival in Oeiras.

Friday, June 6th

Zuzia:
 We started the day at 8:15, working on computers in the classroom. Paired with our Portuguese hosts, we were tasked with creating infographics about marine life based on our observations from the previous day. Using our own photos, we identified and described the species we had recognized.

The next assignment was to design a poster encouraging people to visit Portugal, also using our own photos.

After this relaxed morning, we had the afternoon off, and the Portuguese group took us to a restaurant specializing in the traditional dish Prego no prato — steak in a garlic and butter sauce, served with an egg, fries, and rice. After lunch, we all went to the beach and spent the rest of the afternoon there.

At 5:00 PM, it was time for the official closing ceremony of the exchange, held in the school auditorium in Parede. All students who had ever participated in Erasmus+ projects presented their experiences.

After the ceremony, and after receiving our certificates of participation, the school band performed a concert. Besides English-language classics, we also enjoyed several Portuguese and Brazilian songs performed live.

After the concert, we gathered in the school canteen, where traditional Portuguese dishes and desserts, prepared by host families and students, awaited us. Sitting together at the table, we had the opportunity to taste a variety of delicious foods — everything was amazing. Around 10:00 PM, the event concluded and everyone returned home to prepare for Saturday’s trip.

Saturday, June 7th

Paweł:
 I started the day in the forest somewhere between Mafra and Ericeira, because I had been on a night hike with the scouts — my host is one of them and took me along. We set off the previous day around 11 PM. We were divided into teams, blindfolded, and our phones were taken so we wouldn’t know where we were. Then, we were dropped off at an unknown location next to a cemetery.

My team consisted of an American, a Portuguese, a Ukrainian, and me, a Pole. All we had were a map and a compass, and our task was to reach a designated point. The second of the five stages of the journey was the most interesting. We had two route options: one along a highway, and another, unmarked on the map, following the river. We chose the second route as it seemed more exciting — and it definitely was. Steep descents, overgrown paths, and river crossings — overall, a great adventure. The view of a bamboo forest leaning over the trail, illuminated by small fireflies, was simply magical.

At each checkpoint, we sometimes had tasks to complete, such as lighting a fire using a battery and aluminum foil. There were five checkpoints in total. The final one was located on the beach in Ericeira, one of the most popular surfing spots. We waited there for the remaining three teams and breakfast. I finally returned to Parede around 7 AM.

Later that day, we went to the Pixar exhibition, traveling by train from Parede and then by metro. The exhibition was fantastic — we learned a lot about animation and the physics behind it, thanks to interactive experiments.

After the exhibition, we had lunch at McDonald’s (they have soups and Chicken Big Mac there!). Afterwards, we headed to downtown Lisbon. After a short walk through the charming streets, we rode a historic tram. This ride was special — people on the street were taking pictures of the tram we were in, waving at us, and some even gave us high-fives.

Finally, we returned to Parede, and some of us went to the festival later that evening.

Acknowledgments

We would like to sincerely thank all the organizers of the trip in Portugal — the school management, teachers, host families, and students of Agrupamento de Escolas de Parede — for the incredibly warm welcome, excellent organization, and wonderful atmosphere throughout our stay. Thanks to your commitment and hospitality, we had the opportunity not only to expand our knowledge and language skills, but also to build new friendships and experience Portuguese culture firsthand.

It was a week full of valuable experiences that we will remember for a long time!