Pierwsza długoterminowa mobilność Erasmus+ w VI LO – miesiąc nauki, integracji i niezapomnianych doświadczeń

Opublikowano: 2025-11-24 09:37, Numer artykułu: 105790 , Autor: M.Pawlak

W roku szkolnym 2025/2026 VI Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy zrealizowało pierwszą w swojej historii mobilność długoterminową Erasmus+. W dniach 20 października – 19 listopada 2025 r. w lekcjach w VI LO uczestniczyło dwoje uczniów z Lycée Hector Berlioz w Vincennes we Francji – Abigaël oraz Léander. 

Przez miesiąc mieszkali oni z rodzinami naszych uczniów. Abigaël u Zosi z klasy 2b, a
Léander u Olka z klasy 1e, którzy z kolei w marcu 2026 odbędą miesięczną mobilność do Francji.

Mobilność ta okazała się wydarzeniem wyjątkowym i przełomowym — nie tylko dla francuskich uczniów, lecz także dla całej społeczności VI LO: uczniów, rodziców i nauczycieli. Po raz pierwszy mieliśmy możliwość przyjąć uczniów na tak długi pobyt, angażując ich zarówno w proces edukacyjny, jak i życie codzienne naszej szkoły.

Nauka w VI LO – intensywny i różnorodny program zajęć

Abigaël – intensywny miesiąc językowy i naukowy

Plan lekcji Abigaël obejmował szeroki zakres zajęć: biologię, chemię, matematykę, a także liczne lekcje angielskiego i francuskiego.

W swojej refleksji Abigaël napisała:

„Cześć, jestem Abigaël i moje pierwsze wrażenia na temat Polski są takie, że wcale nie jest tu tak zimno, jak się mówi — poza wieczorami. To przepiękny kraj z niesamowitymi tradycjami i kulturą. Uczniowie są bardzo mili, podobnie jak nauczyciele. Moja rodzina goszcząca jest bardzo troskliwa i życzliwa — mam wręcz ochotę nigdy stąd nie wyjeżdżać. Bardzo interesujące jest dla mnie odkrywanie nowych rzeczy, takich jak inny system szkolny, styl życia różniący się od francuskiego czy możliwość dowiedzenia się więcej o historii tego pięknego kraju. Uwielbiam Bydgoszcz — jej architektura, liczne tereny zielone i historia są naprawdę niezwykłe. Bardzo podoba mi się też to, że zachowało się tu tyle starych, kolorowych kamienic.”

Léander – zajęcia językowe, ścisłe i artystyczne

Léander realizował plan lekcji klasy 1e, uczestnicząc m.in. w zajęciach angielskiego, matematyki, fizyki, hiszpańskiego, francuskiego, muzyki, biznesu oraz edukacji dla bezpieczeństwa. Dzięki temu mógł poznać różne style pracy i poziomy nauczania w polskiej szkole średniej

Jego podsumowanie pobytu: :

„Mój pobyt tutaj był naprawdę wspaniałym doświadczeniem! Od chwili, gdy przyjechałem, czułem się bardzo mile widziany i swobodnie. Panuje tu spokojna i inspirująca atmosfera, a ja bardzo polubiłem odkrywanie okolicy i spędzanie czasu z ludźmi, których tu poznałem. Jako francuski uczeń na wymianie w Polsce mogłem zobaczyć, jak bardzo różni się — a jednocześnie jak bardzo przypomina Francję — codzienne życie szkolne. Każdy dzień przynosił coś nowego: spotkania z życzliwymi osobami, naukę w innym środowisku czy po prostu radość z przebywania w spokojnym otoczeniu. Jestem naprawdę wdzięczny za ten czas — to doświadczenie, które na pewno zapamiętam na długo.”

Życie w rodzinach goszczących – prawdziwa wymiana kulturowa

Zosia o wspólnym miesiącu z Abigaël

Zosia podkreślała, że goszczenie rówieśniczki z Francji było jednym z najciekawszych doświadczeń:

„Goszczenie osoby z zagranicy w swoim domu to bardzo ciekawe doświadczenie. Mieszkając z Francuzką, Abigaël, mam możliwość poznawania kultury, zwyczajów i przekonań panujących we Francji. Zależy mi, aby podczas wspólnego spędzania czasu podzielić się polską kulturą i przedstawić Abigaël nasze najważniejsze miejsca, tradycje i wydarzenia oraz nasze codzienne życie. Razem z moją rodziną zwiedzaliśmy nasze miasto, dwukrotnie odwiedziliśmy bydgoską Operę Nova. Przeżywając święto odzyskania przez Polskę niepodległości, zaprosiliśmy Abigaël na koncert Zespołu Pieśni i Tańca "Ziemia Bydgoska" oraz uroczyste obchody dnia 11 listopada w centrum miasta. Podczas spaceru po Bydgoszczy zwiedzałyśmy muzeum - dom Leona Wyczółkowskiego, muzeum pieniądza i skarbu bydgoskiego, muzeum archeologiczne. Podziwiałyśmy wystawę immersyjną "Van Gogh & Friends". Zwiedziliśmy również Toruń - ważne miasto dla historii i tradycji naszego regionu oraz naszego państwa, związane m.in. z Mikołajem Kopernikiem, Napoleonem Bonaparte i średniowieczną architekturą. Chcąc pokazać Abigaël moje codzienne aktywności, brałyśmy udział w warsztatach laboratoryjnych z biologii, moich zajęciach dodatkowych z j. francuskiego (co było miłym doświadczeniem dla wszystkich obecnych tam osób) oraz treningach tańca współczesnego. Miałam okazję pokazać jej również mój występ podczas gali rozdania stypendiów Kuratorium Oświaty. Spędzając wspólnie czas całą rodziną, np. grając w gry i rozmawiając, mogliśmy poznać siebie nawzajem i stworzyć miłe wspomnienia, jednocześnie dowiadując się o ciekawostkach kultury Polski i Francji.”

Olek o wspólnym miesiącu z Leo

Olek zadbał o to, aby Léander mógł poznać wiele ciekawych miejsc i aktywności::

„Podczas swojego pobytu w Polsce Leo miał okazję zobaczyć wiele ciekawych miejsc i wziąć udział w różnorodnych aktywnościach. Jednym z pierwszych wyjątkowych wydarzeń był koncert smyczkowy na kampusie Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, który zrobił na nim duże wrażenie.

Następnie zwiedzał Wieżę Ciśnień oraz przeszedł przez klimatyczne Młyny Rothera. Spodobał mu się także spacer po dużym i zielonym Parku Myślęcinek.

W ramach dalszych wycieczek Leo odwiedził Toruń, gdzie uczestniczył w pokazie w tamtejszym Planetarium. Miał też okazję zobaczyć polskie wybrzeże – spacerował po Molo w Sopocie i sopockiej plaży. Odwiedził również Akwarium Gdyńskie, które okazało się jedną z ciekawszych atrakcji. Dodatkowo wybrał się do Lumina Parku, gdzie podziwiał świetlne instalacje.

Nie zabrakło też aktywności sportowych i integracyjnych. Leo: jeździł na łyżwach na Torbydzie poza godzinami szkolnymi, próbował jazdy na rolkach, grał w squasha, brał udział w wyjściach integracyjnych z kolegami, w tym w spotkaniach przy grach planszowych.”

Dlaczego ta mobilność była tak wyjątkowa?

  • była to pierwsza mobilność długoterminowa w historii VI LO,
  • trwała aż miesiąc, co pozwoliło na pełną integrację uczniów,
  • zaangażowała społeczność szkolną, rodziny i nauczycieli,
  • umożliwiła głęboką wymianę językową i kulturową,
  • wniosła nowe spojrzenie na edukację i codzienność szkolną,
  • stworzyła fundament pod kolejne długoterminowe mobilności.

Podziękowania

Serdecznie dziękujemy Abigaël, Leo, Zosi i Olkowi za ich otwartość, zaangażowanie i wspaniałą współpracę podczas całego miesiąca mobilności.

Składamy również podziękowania rodzinom goszczącym, które z ogromną życzliwością przyjęły francuskich uczniów pod swój dach, tworząc im prawdziwy dom z dala od domu.

Wyrazy wdzięczności kierujemy także do koordynatorów i nauczycieli z VI LO oraz z Lycée Hector Berlioz, których praca i wsparcie umożliwiły realizację tej wyjątkowej, pierwszej w historii naszej szkoły, mobilności długoterminowej.

Dzięki wspólnemu zaangażowaniu wszystkich stron mogliśmy stworzyć doświadczenie, które na długo pozostanie w pamięci zarówno uczniów, jak i całej społeczności szkolnej.

The First Long-Term Erasmus+ Mobility at VI LO – A Month of Learning, Integration and Unforgettable Experiences

In the 2025/2026 school year, VI Liceum Ogólnokształcące in Bydgoszcz carried out the first long-term Erasmus+ mobility in its history. From 20 October to 19 November 2025, two students from Lycée Hector Berlioz in Vincennes, France – Abigaël and Léander – took part in regular lessons at VI LO.

For a month, they lived with the families of our students: Abigaël stayed with Zosia from class 2b  and Léander stayed with Olek from class 1e, who will spend a month in France in March 2026 as part of the return mobility.

This mobility proved to be an exceptional and groundbreaking experience — not only for the French students, but also for the entire VI LO community: students, parents, and teachers. For the first time, we had the opportunity to host students for such an extended period, involving them both in the educational process and in the everyday life of our school.

Learning at VI LO – an intensive and diverse programme

Abigaël – an intensive month of languages and science

Abigaël’s timetable covered a wide range of subjects, including biology, chemistry, mathematics, as well as numerous English and French lessons.

In her reflection, Abigaël wrote:

“Hi, I’m Abigaël, and my first impressions of Poland are that it’s not as cold as people say — except in the evenings. It’s a beautiful country with amazing traditions and culture. The students are very kind, and so are the teachers. My host family is very caring and attentive — I almost don’t want to leave. It is very interesting for me to discover new things, such as a different school system, a lifestyle different from that in France, and to learn more about the history of this beautiful country. I love Bydgoszcz — its architecture, its many green spaces and its extraordinary history. I also really like the fact that so many old, colourful houses have been preserved.”

Léander – language, science and arts classes

Léander followed the timetable of class 1e, taking part in lessons in English, mathematics, physics, Spanish, French, music, business and safety education. This allowed him to experience various teaching styles and levels within the Polish secondary school system.

He summarised his stay as follows:

“My stay here has been such a great experience! From the moment I arrived, I felt really welcomed and at ease. The atmosphere is so calm and inspiring, and I’ve loved discovering the surroundings and spending time with everyone here. As a French exchange student in Poland, it’s been amazing to see how different — yet familiar — school life can be. Every day has brought something new, whether it’s meeting kind people, learning in a different environment, or just enjoying the peaceful setting. I’m really grateful for this time, and it’s definitely an experience I’ll remember for a long time.”

Life with host families – a true cultural exchange

Zosia about her month with Abigaël

Zosia emphasised that hosting a peer from France was one of the most interesting experiences she has had:

“Hosting someone from abroad is a very interesting experience. Living with Abigaël has given me the opportunity to learn about French culture, customs and values. I wanted to share Polish culture with her and show her our most important places, traditions, events and our everyday life. Together with my family we explored our city, visited the Opera Nova twice, and, while celebrating the Polish Independence Day, we took Abigaël to a concert of the ‘Ziemia Bydgoska’ Song and Dance Ensemble and to official 11 November celebrations in the city centre. While walking around Bydgoszcz we visited the Leon Wyczółkowski House Museum, the Money and Bydgoszcz Treasure Museum, and the Archaeological Museum. We admired the immersive exhibition ‘Van Gogh & Friends’. We also visited Toruń — an important city in the history and traditions of our region and country, associated with Nicolaus Copernicus, Napoleon Bonaparte and medieval architecture.
Wanting to show Abigaël my daily activities, we took part in biology workshops, my additional French classes (which was a nice experience for everyone there), and my contemporary dance training. I also had the chance to show her my performance during the regional scholarship gala. Spending time together as a family — playing games, talking — helped us get to know each other and create wonderful memories, while learning about Polish and French culture.”

Olek about his month with Leo

Olek ensured that Léander had the chance to discover many interesting places and activities:

“During his stay in Poland, Leo had the opportunity to see many interesting places and take part in a variety of activities. One of the first memorable events was a string concert at the campus of the Academy of Music in Bydgoszcz.
He then visited the Water Tower and walked through the atmospheric Rother’s Mills. He also enjoyed a walk in the large and green Myślęcinek Park.
Later, Leo visited Toruń, where he attended a show at the Planetarium. He also had the chance to see the Polish seaside — walking along the Sopot Pier and the Sopot beach. He visited the Gdynia Aquarium, which turned out to be one of the most interesting attractions. Additionally, he went to Lumina Park to admire the light installations.
There was no shortage of sports and integration activities either. Leo went ice-skating at Torbyd outside school hours, tried rollerblading, played squash, and took part in outings with friends, including board game evenings.”

Why was this mobility so exceptional?

  • It was the first long-term mobility in the history of VI LO,
  • It lasted an entire month, enabling full integration,
  • It involved the whole school community, including families and teachers,
  • It allowed for deep linguistic and cultural exchange,
  • It brought fresh perspectives on education and everyday school life,
  • It laid the foundation for future long-term mobility.

Acknowledgements

We would like to express our heartfelt thanks to Abigaël, Leo, Zosia and Olek for their openness, commitment and wonderful cooperation throughout the entire month.

We also extend warm thanks to the host families, who welcomed the French students with great kindness and created a true home away from home for them.

Our gratitude also goes to the coordinators and teachers from VI LO and Lycée Hector Berlioz, whose work and support made this exceptional first long-term mobility possible.

Thanks to the joint efforts of everyone involved, we were able to create an experience that will remain in the memory of our students — and our entire school community — for a long time.