VILO-Science 2025

Opublikowano: 2025-06-23 21:29, Numer artykułu: 100289 , Autor: M.Pawlak

Zakończyła się pierwsza część zajęć w ramach Grantu Rozwoju Zdolności „VILO – SCIENCE ” - Laboratorium z zakresu biologii, chemii i matematyki. Projekt prowadzony był dzięki Miejskiemu Programowi Wspierania Ucznia Zdolnego „Zdolni znad Brdy” i miał rozbudzić wśród uczniów szkół podstawowych zainteresowania biologią, chemią i matematyką. Założeniem proponowanych zajęć laboratoryjnych było poszerzanie interdyscyplinarnych wiadomości oraz umożliwianie zdobycia przez uczniów umiejętności obserwacji procesów biologicznych, chemicznych i wykorzystania matematyki na przedmiotach przyrodniczych, planowanie i wykonywanie doświadczeń, nabywanie umiejętności dokumentowania i analizy wyników oraz wnioskowania.

Wyposażone sale biologiczna, chemiczna i matematyczna - laboratoria w VI LO, oferowały uczestnikom komfortową i profesjonalną pracę. Proponowane warsztaty metodą IBSE, stworzyły uczestnikom możliwość przeżycia „naukowej przygody” i pozwoliły poznać nauczycieli i atmosferę nauki w liceum.

Propozycja i formuła zajęć jest nowa, lecz jednocześnie ściśle powiązana z prowadzonym już w VI LO projektem „Z Przyrodą za Pan Brat”, poprzednią edycją projektu „Medycyna na szóstkę” oraz “VILO-SCIENCE 2023”, ale tym razem skupiała się na kształtowaniu podstawowych kompetencji kluczowych – myślenie naukowo-techniczne i matematyczne.

Podczas trzech spotkań z matematyką uczniowie doskonalili swoje umiejętności w różnorodny sposób. Na dwóch zajęciach rozwiązywali testy ósmoklasisty, ćwicząc strategie egzaminacyjne i utrwalając kluczowe zagadnienia. Na kolejnym spotkaniu wykonywali konstrukcje geometryczne – najpierw przez zginanie kartki z użyciem kalki, a następnie z wykorzystaniem cyrkla i linijki, ucząc się precyzji i zależności geometrycznych. Zajęcia zakończyły się nauką zasad dwóch gier logicznych oraz emocjonującymi minirozgrywkami, które rozwijały strategiczne myślenie i współpracę.

W ramach zajęć laboratoryjnych zdolni i zaangażowani uczniowie szkół podstawowych poszerzali swoją wiedzę chemiczną i doskonali umiejętności praktyczne. Otrzymywali i identyfikowali gazy, badali pH substancji z życia codziennego, z wykorzystaniem różnych wskaźników. Rozdzielali mieszaniny poprzez sączenie i chromatografię bibułową. Przekonali się, że chemia to atrakcyjna dziedzina nauki, pełna barw i zapachów.

W czasie warsztatów biologicznych uczestnicy nauczyli się budowy podstawowego narzędzia biologa – mikroskopu świetlnego oraz mieli okazję obserwować trwałe preparaty roślinne i zwierzęce. Następnie poznawali różne techniki mikroskopowanie i przygotowywali swoje własne preparaty mikroskopowe.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć.